Tuesday, May 26, 2009

Can we fix it???


Sabar….perkataan yg sungguh senang diucap tp amat payah di zahirkn. Belum pasti org yg dinobatkn “the strongest man in the world” itu org yg paling kuat secara total. Bg aku org yg plg kuat adlh org yg masih mampu tersenyum wlpn problem atas bahu sgt la besar. Aku salute la dgn sepupu aku sorg nih. Die sebaya dgn aku tp udah berkahwin pak..hehe. Skang bekerja di Kilang Perodua di Bukit Beruntung. Cukup la ak katakn yg die nih ada family problem yg aku rasakn agak besar. Terpisah dgn anak isterinya selama 5 bln(xdpt tgk anak yg bru lahir,sekadar dlm gambar yg di send thru MMS). Mau xgila dibuatnya. Baru2 ni dia satu family pergi ke umah mertuanya utk menyelesaikn problematika yg terjadi. Tp sebaliknya yg berlaku, diorg pulang hampa….

Balik, diorg singgah ke umah family aku. Dpt la aku jmpe dgn sepupu aku yg dh lame aku xjmpe. Maklumla dok belajar jauh kt Ipoh (haha..jauhnyeee..) time makan malam kami pon sembang2 la, cerita apa yg terjd n problem yg melanda..Haaa ni masuk bab yg aku nk cite sbnrnya. Yg aku kagum dgn die nih, wlpn dr segi lumrahnya mest rase serabut kepala hotak nih memikirkn cmne la nk selesaikn prob nih. Tp aku tgk die rilek je.. bleh senyum2 gelak2 sket. Waaaaa hebat btul die nih. Klu aku xtau la ape yg jd. Die ckp kt aku “Allah nk uji ni seberape byk kt bergantungan kt die. Maybe sblm ni saye kurg bergantung kt die”. Waduh…berfikir sejenak aku.. macam ni la yg kt harus praktikn sebnrny. Allah menguji manusia itu tidak lain dan tidak bkn utk melihat strength yg ada dlm jiwa2 manusia tu. Sekaligus siapa yg dpt mengatasi or mengawal problem tu, Allah tingkatkn darjatnya. Seperti firman Allah bahawa Dia tidak akan membebani seseorg itu dgn sesuatu yg tidak dpt manusia tu tanggung. Jd it back to ourselves. Sebesar mana pn masalah yg dtg, selagi kt percaya dgn qada n qadarnya. Insyallah every problem can be solve. Can we fix it?...Yes we can!!

“Kalau kita hilang harta hidup xjejas mana, kalau kita hilang cinta separuh hidup gelap gulita, kalau kita hilang semangat seluruh hidup rasa xbernyawa”(kata2 david teo si Producer…bt renungan bersama)

No comments:

Post a Comment